Be yourself

Detta var egentligen en svenska uppgift. Argumenterande tal. Men jag har bara srivit den än så länge och blev ganska nöjd :)) så vill gärna se vad ni tycker :) Det blidde typ som en krönika men aja ;)



I alla tider har det varit modernt att följa strömmen och vara som alla andra. Frågan är när detta inte längre är populärt. Hur länge ska vi vanliga Svenssons skämmas för att visa vår riktiga identitet och vårt rätta jag? Hur länge ska vi gömma oss och smälta in i mängden? Det finns många frågor men svaren har bara varje enskild person själv. Det är också bara du själv som kan visa ditt rätta jag. Jag frågar mig själv, varför vi är rädda att ha vår egen stil, ha vår egen uppfattning - åsikt i fråga. Enligt mig borde det inte vara så svårt att gå sin egen väg och bara strunta i vad alla andra tycker.

Jag tänker speciellt på "emosar" som vi nu har haft i vårt samhälle sedan några år tillbaka. De har tagit mycket stryk. De har en egen identitet, en egen stil. Varför ska de bli trackade för det? Från vissa personer får jag höra att de gillar att synas eller att de inte mår bra. Då undrar jag: Fjortisar, vill inte de synas? Vad har vi "vanliga" människor egentligen för rätt att tracka ned andra människor som inte är som oss själva? "Emosar" borde rent ut sagt ha cred istället för skit för att de verkligen vågar gå sin egen väg och strunta i vad andra tycker.

Enligt mitt tycke så ska man få se ut exakt hur man vill, utan att någon ska gå och tracka ner en. Jag ska kunna ha på mig vad som helst utan att få stirrade blickar och elaka ord riktade emot mig. Jag ska till och med kunna gå naken utan att någon annan ens har tanken på att kommentera det. Tyvärr är nog denna verklighet långt ifrån oss idag. Vi svenskar har alltid haft en uppfattning om att vi i stort sett ska se likadana ut.

Den mest utstickande butiken här i Sverige är New Yorker, förutom alla dessa second hand butiker.  Om vi tittar på andra länder, som Amerika eller kanske Paris eller London. Vårt utbud av shopping är inte ens jämförbart med dessa länder. Frågan är då varför vi svenskar inte alls har tillgång till så udda och ovanliga kläder som de i andra länder har. Just att det mest finns någorlunda likadana kläder här i Svedala är nog den största orsaken till att många ungdomar idag bär - många gånger likadana kläder.

När jag går och shoppar försöker jag hitta någonting som är snyggt men ändå ovanligt, men det är inte alltid så lätt. Att i Amerika skapa sin identitet är lättare än här i Sverige är nog alla överens om. Men sedan gäller det att inte falla för frestelsen size zero. Det är nog så att det finns för och nackdelar med alla länder, och det är ju så det ska va´!


Ha en trevlig helg :)) !



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback